VB Trainingen

Met Veerkracht aan het Werk

Inleiding

Je hebt een leuke en op vele fronten uitdagende baan in een omgeving waar veel in beweging is.
Je ervaart dat de huidige tijd van je vraagt dat je kunt omgaan met de veelheid aan veranderingen, de onzekerheid en de hoge verwachtingen op het werk. En dat dit soms emotionele belasting en stress met zich meebrengt.
In organisaties zijn transities aan de orde van de dag en volgen veranderingen elkaar in snel tempo op. Dagelijks komen er innovaties bij die van jou een andere aanpak of benadering vragen.
Tegelijkertijd wil je ook gemotiveerd en met plezier blijven werken.

Het is daarom belangrijk om regelmatig stil te staan en voor jezelf de balans op te maken. Hoe ga je om met veranderingen en soms tegenslagen? Hoe blijf je staande in een werkomgeving die kleine en grote veranderingen, uitdagingen stress en druk met zich meebrengt?
Hoe neem je je verantwoordelijkheid in de situatie en hoe blijf je open staan voor nieuwe mogelijkheden? Hoe werk je aan je zelfvertrouwen en optimisme. Hoe houd je plezier in je werk. Hoe pas je je aan ook op een manier die prettig voelt en hoe neem je weer regie in je werk.
Kortom: Hoe zorg je ervoor dat je met veerkracht aan het werk bent en blijft.

Veerkracht

Veerkracht is het vermogen om terug te veren na en te leren van tegenslagen of momenten van grote druk. Een soort fietsen tegen de wind in.
Het is een eigenschap die we allemaal bezitten, een mix van waarden, overtuigingen en een positieve instelling. Veerkracht biedt ook de mogelijkheid om het beste uit jezelf te halen en om te groeien. Een vliegwiel voor positieve groei en ontwikkeling.
Veerkracht verschilt van mens tot mens. En van moment tot moment.
Voor een deel van onze persoonlijke veerkracht zijn we zelf niet verantwoordelijk. Dat is het resultaat van aangeboren, biologische en fysieke factoren.
Voor een groot deel van onze veerkracht zijn we echter wel zelf verantwoordelijk. Iedereen kan deze ‘spier’ ontwikkelen, maar je moet er wel moeite voor doen.
Werken aan je veerkracht is ook werken aan je inzetbaarheid.

Het veerkrachtsmodel waarmee tijdens de training gewerkt wordt is gebaseerd op inzichten uit de verlies- en rouw theorie, de positieve organisatie psychologie en uit onderzoek naar stress en stresspreventie.

Resultaten

Na dit programma: Heb je inzicht in je eigen veerkracht. Weet je hoe je jouw veerkracht kunt versterken. Kun je tegenslagen beter relativeren en kun je proactief omgaan met ontwikkelingen en voortdurende veranderingen op en in het werk. Herken je je persoonlijke talenten, kwaliteiten, kun je deze gebruiken en versterken. Weet je meer over stress, grenzen en energie. Weet je welke hulpbronnen je hebt en hoe je deze kunt inzetten/gebruiken. Wanneer je jouw reactie op veranderingen in betere banen wilt leiden, is dit het programma dat bij je past.

Opzet programma

Het programma heeft een doorlooptijd van ca. 8 weken.
Het programma bestaat uit een 1 blok van twee aaneengesloten dagen en een terugkomdag.
Voorafgaand vindt een intakegesprek plaats waarin je persoonlijke uitdaging besproken wordt. Voorafgaand aan de training en tussen het trainingsblok blok en de terugkomdag ga je aan de slag met praktische opdrachten.
Door de tijd tussen het trainingsblok en de terugkomdag heb je de gelegenheid om de stof te laten bezinken en met anderen van gedachten te wisselen en te oefenen.

Tevens houd je een logboek bij waarin je je bevindingen, vragen en nieuwe inzichten noteert.

In onze trainingen ligt de nadruk op de gedachte dat gelijkgestemden veel van elkaar kunnen leren en dat de uitwisseling van ervaringen inspirerend kan werken.
Gedurende de training wordt een medecursist je trainingsmaatje of klankbord. Met hem of haar kun je op verschillende momenten contact hebben om van gedachten te wisselen, elkaar te ondersteunen of te inspireren.

De trainer is tot 1 jaar na afloop van de training te consulteren.

Aantal deelnemers

Om iedereen voldoende tot zijn recht te laten komen en aandacht te kunnen geven, bestaat de groep uit maximaal 10 deelnemers.